Obilježavanje dana prolazi bez aktivnosti zbog vanredne situacije
Ujedinjene nacije su 2. april proglasili Svjetskim danom autizma. Autizam je razvojni poremećaj ljudskog mozga kod kojega se prvi znaci vide još tokom ranog djetinjstva. Glavne karakteristike poremećaja su slaba ili nikakva socijalna interakcija i komunikacija, te ograničeni i ponavljajući obrasci ponašanja.
Udruženje za pomoć licima sa autizmom „Djeca svjetlosti“ u Banjaluci poručuje da ove godine, po prvi put, nisu u mogućnosti da obilježe ovaj dan onako kako su navikli prethodnih godina, ali da će to uraditi čim prođe vanredna situacija.
“O autizmu treba govoriti što češće i podsjećati javnost na probleme sa kojima se susreću osobe sa autizmom i njihove porodice. Situacija koja nas je zadesila i kućna izolacija je mnogo teža ovim porodicama. Ali ako se oni ne žale i uspijevaju da ispoštuju sve preporuke, učinite to i vi. Ostanite kod kuće!”, poručuju iz ovog Udruženja.
ŠTA JE AUTIZAM?
Autizam je prema definiciji razvojni poremećaj komunikacije i socijalne interakcije koji se javlja u ranom djetinjstvu i traje do kraja života. Češce se javlja kod osoba muškog pola. Osobe sa autizmom imaju problem u učenju, počev od ranog usvajanja osnovnih navika, pa do sticanja apstraktnih znanja i socijalnih veština. Smetnje su najviše izražene u domenu komunikacije, razumijevanju, prihvatanju pravila i zahtjeva koje socijalne situacije postavljaju i uskladivanju sopstvenog ponašanja tim situacijama.
Psiholozi ističu da je svaka osoba sa autizmom jedinstvena, a većina djece sa autizmom je u nekim vještinama izrazito bolja nego u nekim drugim. Slabije razvijene vještine i sposobnosti više zaokupljaju našu pažnju dok one visoko razvijene, obično ostaju neprimjećene ili zanemarene. Ponašanje svake osobe sa autizmom uključujući i ponašanje vašeg djeteta je jedinstveno, a bez obzira na to koliko kontakt djeteta sa autizmom sa njegovom okolinom može da izgleda neobično, potreba za socijalnim kontaktom kod njih uvek postoji.
Stručnjaci ističu da sva djeca sa autizmom mogu da uče, a roditelji su prvi prirodni učitelji svom djetetu. Učenje samopomoći i sticanje osnovnih navika je od velike važnosti za razvoj djeteta sa autizmom. Kroz ovo učenje može im se pomoći da postanu samostalniji i time život može biti lakši djeci, roditeljima i cijeloj porodici.
Šta svako dijete s autizmom želi da znate? (Iz knjige Deset stvari koje svako dijete s autizmom želi da znate, Ellen Notbohm.)
• Ja sam dijete s autizmom. Ja nisam «autističan». Moj autizam je samo jedan aspekt mog karaktera. On me ne definira kao osobu.
• Moja percepcija je poremećena. To znači da uobičajeni prizori, zvukovi, mirisi i okusi, kretnje koje vi možda uopće ne primjećujete u svakodnevnom životu mogu biti vrlo bolno iskustvo za mene.
• Molim vas razlikujte neću (ne želim) i ne mogu (nisam u mogućnosti to napraviti). Receptivni i ekspresivni jezik meni su podjednako teški.
• Ja razmišljam vrlo konkretno. Doslovno interpretiram jezik. Fraze, igre riječima, dosjetke, nijanse u izgovoru i sarkazam nisu nešto što ja razumijem i molim vas nemojte ih upotrebljavati u razgovoru.
• Budite strpljivi s mojim ograničenim rječnikom. Meni je teško izreći što u stvari trebam/želim kada ne znam izraziti riječima ono što osjećam. Pripazite na moj govor tijela, povlačenje, uznemirenost ili druge znakove koji upućuju da nešto nije u redu.
• Izražavanje i jezik ne idu mi baš sjajno, bolje mi ide vizualno učenje. Radije mi pokažite kako treba nešto učiniti nego da mi to pokušate objasniti riječima.
• Usmjerite se na ono što mogu i znam učiniti, radije nego na ono što ne mogu ili ne znam. Kao i ostala djeca, lakše mi je učiti u okruženju koje uvažava različitosti.
• Pomozite mi u socijalnoj interakciji. Možda izgleda kao da se ne želim igrati s ostalom djecom u parku, no najčešće samo ne znam kako započeti razgovor ili druženje.
• Pokušajte utvrditi koji su «okidači» mojih emocionalnih ispada. Ti ispadi, epizode, kako god da ih želite zvati, ma kako vama užasavajuće izgledali, meni su još strašniji događaj.
•Zapamtite da se autizam događa meni, ne vama. Bez vaše podrške moje šanse za uspješno samostalno odrastanje su male. Uz vašu podršku, mogućnosti su veće nego što možda mislite. Vjerujte – ja sam toga vrijedan.
(Sarajevo Grad)