NA KOJOJ SMO STRANI?

„Svaki je izlaz ujedno ulaz u nešto drugo“ – Tom Stoppard
O tome u kakvom stanju nam se nalazi društvo, najbolje oslikava članak New York Times-a koji izvještava o dvije Travničke škole, koje su odvojene metalnom žicom. Takva je situacija, da je gore već spomenuti citat primijenjen, da nakon izlaska iz jedne škole, odmah se pored metalne žice nalazi ulaz u drugu…

„The school in Travnik is a symbol of the ethnic and religious divide in Bosnia’s education system: Children from Croatian Catholic families attend class in the right side of the building. On the left, the students are predominantly Muslim.“
New York Times svoje izvještavanje o „slavnom“ primjeru iz naše domovine, započinje objašnjavanjem situacije, gdje kaže da je škola u Travniku simbol etničke i vjerske podjele u bosanskom obrazovnom sistemu: pa tako djeca iz hrvatskih katoličkih porodica pohađaju nastavu na desnoj strani zgrade, dok sa lijeve strane, učenici su uglavnom muslimani.
Škola u Travniku, drevni glavni grad otomanske pokrajine na Balkanu, simbol je djela obrazovnog sistema zemlje poznatog pod nazivom “Dvije škole pod jednim krovom”. Sagrađena je krajem 19. stoljeća, kada je Bosna bila predstraža Austro-Ugarskog carstva.
Rimokatolička crkva danas posjeduje zgradu i vodi školu i sjemenište s desne strane. S lijeve strane je državna srednja škola koja je kontrolirala zgradu tijekom komunističkog razdoblja u bivšoj Jugoslaviji. Crkva želi istjerati državnu školu, ali dvije strane – Hrvati i pretežno muslimanski Bošnjaci – ostaju zatrpan nasljeđem Daytonskog sporazuma, američkom čelnom sporazumu koji je okončao rat.
Iman Maslić, osamnaestogodišnja učenica, je za New York Times izjavila kako učenici ne žele da se druže u školi, ali da se druže poslije škole u okolnim kafićima.

Photo by www.bosanski.com

“U BiH postoji barem 50 škola u kojima su djeca podijeljena po nacionalnoj osnovi i pohađaju nastavu u različitim dijelovima iste zgrade, na različitim spratovima, ili u različitim smjenama”, navodi se u daljnjem tekstu.
Ovdje: In a Divided Bosnia, Segregated Schools Persist – The New York Times
Između svega ostalog, trebalo bi se naglasiti da ovakve situacije proizvode negativnu stranu ponašanja društva. Prije svega, ovakvo tlo je podložno stvaranju ekstremizma, nacionalizma i činjenja stvari koje su proizašle iz mržnje. Iz straha prema drugoj naciji, dolaze do tog stepena gdje postaju opasni i nasilni za svoje i tuđe okruženje.
Srž problema se ne nalazi u djeci, društvu i školama, već u vladajućim institucijama i njihovim, nametnutim podjelama!
Na kraju teksta navodi se da su tokom posjete školi, učenici na hrvatskoj strani dvorišta igrali fudbal, te da je u jednom trenutku lopta odletjela preko ograde učenicima iz državne škole. Nakon čega je učenik uzeo loptu, vratio na hrvatsku stranu uz osmijeh, ali bez ijedne riječi.
I za kraj, vjerujemo da je u svakome ova priča probudila neka osjećanja i „bacila“ nas na razmišljanje. Dokle ćemo trpiti metalne ograde, dvije škole pod istim krovom, nepravdu, neravnopravnost i nacionalizam to je pitanje nas. Zato, nemojmo čekati, rješenje je u našim rukama!
Napomena: tekst preuzet sa portala „New York Times“, preporučujemo da pročitate cijeli izvještaj ovog Američkog portala, https://www.nytimes.com/

Posljednji postovi