Pandemija nije zaustavila dijasporu: Investicije se nastavljaju, bh. brendovi širom svijeta

Za nešto više od tri godine, zajedničkim naporima državnih institucija, lokalne zajednice i USAID Projekta “Diaspora Invest” razgovor o dijasporskim investicijama je iz “dobre teorije” prerastao u uspješnu praksu sa više od 100 kompanija koje su širom zemlje pokrenule posao u različitim sektorima, od prerade drveta i metala do IT-a i turizma.
Pandemija Covid-19 je usporila, ali nije zaustavila investicije bosanskohercegovačkog iseljeništva u domovinu. Štaviše, povratak bh. građana u zemlju privremeno ili trajno zbog ekonomskih gibanja, sada otvara i nove šanse za pokretanje biznisa u BiH.
– USAID Projekat Diaspora Invest je otvorio i novi poziv za dodjelu bespovratnih sredstava kompanijama koje nisu starije od tri godine, a čiji su suvlasnici članovi bh. dijaspore ili kompanija ima dokazivo poslovno partnerstvo s članom dijaspore. Imamo već veliki interes za prijave ovog puta, premda je riječ o sedmom pozivu u nizu, što potvrđuje da se trendovi ulaganja nastavljaju. U provedenom istraživanju našeg Projekta koje je realizirano u maju ove godine, od 32 dijasporske investicije, njih 28 je planiralo ili povećati ili zadržati isti broj zaposlenih kao 2019. godine, dok ih je 23 planiralo zadržati ili uvećati nivo ulaganja iz prošle godine, ističu u iz USAID Projekta “Diaspora Invest”, piše Fena.
U Podastinju kod Kiseljaka svoj dom je našla farma romanovskih carskih ovaca, koja je pokrenuta zahvaljujući investiciji bh. dijaspore iz Njemačke.

image
Hacienda de la Vida

Domaćin je tehnička direktorica kompanije “Hacienda de la Vida” Maja Zirojević-Bužo koja poručuje da razvoj proizvodnje kvalitetne hrane ima budućnost u BiH i da je to potencijal iz kojeg se mogu stvoriti mnogobrojna radna mjesta.
Uz podršku USAID Projekta “Diaspora Invest” izvršili su nabavku opreme za novu štalu u Podastinju, koja je urađena prema najvišim standardima uzgoja.
– Izuzetno je važno okupiti proizvođače, jer zajedničkim radom možemo proizvesti dovoljnu količinu mesa za domaće tržište, osigurati visoku razinu kvaliteta, a samim tim stvoriti okvir i za stvaranje novih radnih mjesta i investicija u ovom sektoru, poručila je Zirojević-Bužo.
Seudin Softić je pokrenuo kompaniju “Autotech” u Ilijašu, na osnovu ideje i inicijative proširenja poslovanja iz Slovenije na BiH. Okupio je mlade ljude iz BiH, s ciljem da ponudi alternativu odlasku te osigura prostor za njihov rad, napredovanje i prve prakse u oblasti automatizacije i robotizacije. Danas, uz podršku USAID Projekta “Diaspora Invest” razvija svoju proizvodnju i širi biznis.

image
Seudin Softić, Autotech/ Ekapija

Da dijaspora želi ulagati u kreativni sektor u Bosni i Hercegovini, potvrđuju primjeri kompanija Poco, Intuitiva, Industrial i Empress. Dok Intuitiva, brend obuće nastao na osnovu ideje Sabine i Tahira Bisića koji žive i rade u SAD-u, razmišlja o širenju palete proizvoda koje nude na tržištu, iz Empressa je stigao prijedlog logotipa i dizajna njihove nove linije odjeće za baštovanstvo.

image
Espadrile – Intuitiva

Dino Žuđelović se nedavno vratio iz Francuske, te je jedan od partnera u razvoju domaćeg brenda namještaja industrijskog dizajna Industrial. Željka i Edinko Bajramović su, nakon gotovo dvije decenije rada za jednu veliku domaću kompaniju, odlučili pronaći partnera u bh. dijaspori i pokrenuti vlastitu firmu Poco koja se fokusira na izradu namještaja po narudžbi i dizajn enterijera.

image
Poco/ Agencija Zeda Zenica

Esad Čekić, mašinski inženjer sa preko dvije decenije iskustva rada u proizvodnji klima uređaja i izmjenjivača toplote, prije dvije godine je odlučio pokrenuti vlastitu kompaniju. Počeci su bili teški, uz velika zaduženja i brojne prepreke, a kaže da je uspio zahvaljujući povjerenju ljudi, koje je stekao sa godinama rada u sektoru.
– Radili smo noćne smjene, na minusima, kako bismo zadovoljili rokove, kazao je Čekić.
Fokusirao se na proizvodnju i instalaciju izmjenjivača toplote, te danas realizira narudžbe za brojne objekte u zemlji i svijetu.

image
IMP Coils

– Naše izmjenjivače toplote možete pronaći od Meksika do Katara. I zato mi je važno da ova priča ide dalje kako bi ljudi znali prepoznati šta znači rizik u biznisu, a kako bi nove generacije prepoznale da se vrijedan rad i učenje isplate, zaključuje na kraju direktor kompanije “IMP Coils”.
Kompanija, u kojoj je do sada posao našlo deset radnika, uz podršku USAID Projekta „Diaspora Invest“ je osigurala nabavku novih alata i softvera koji su ubrzali njen razvoj i osigurali efikasniju proizvodnju i saradnju sa klijentima.
– Svi ovi primjeri pokazuju da dijaspora želi ulagati u BiH. Zajednice širom zemlje prepoznaju važnost ovih investicija, posebno zbog činjenice da one donose poslove okrenute izvozu, nova radna mjesta i toliko potrebne inovacije. Koristimo priliku da još jednom pozovemo sve zainteresovane da apliciraju za grant sredstva putem naše web-stranice. Poziv je otvoren do kraja septembra, saopćeno je iz USAID Projekta “Diaspora Invest”.
(oslobodjenje.ba)