Kada me pitaju čime se trenutno bavim, više ni sam ne znam šta da im kažem. Radim na šest strane i stalno sam u nekim novim planovima i idejama, mada nekako sam najviše u digitalnom marketingu. Radim društvene mreže i SEO optimizaciju za klijente. Ukoliko ne znaš šta je SEO, najkraće rečeno to je način kako da budeš prvi na Guglu. Imam i svoju školu online digitalnog marketinga koju sam osnovao sa dva prijatelja. Moja Digitalna Akademija se zove. A sarađujem i sa nekoliko svjetskih kompanija kao što su Qatar Airways, Turskih Airlines, Raiffeisen banka, Triglav osiguranje, Huawei, Staropramen pivo, Naturavita čajevima i mnogim drugim.
Moj posao u protekle četiri godine, prestao je biti standardni 8 do 4 posao, koji sam godinama prezirao i postao nešto o čemu sam oduvijek sanjao. Nije se ovdje radilo samo o ranom ustajanju, sa kojim zaista nemam problem. Radilo se o slobodi. Onom što je suštinski najbitnije u životu i što niti jedna plata ne može da nadoknadi. Radilo se i o činjenici da 18 dana godišnjeg nikada nije bilo dovoljno. Posebno ne, ako planiraš na nekoliko mjeseci u Južnu Ameriku.
Radeći upravo na tom cilju zvanom „Južna Amerika“, odlučio sam prije nekoliko godina da promijenim neke stvari u životu. Nekako, vrijeme je prolazilo, a ja sam osjećao kako ne napredujem. Svaki moj dan bio je isti, a kada bih se okrenuo nazad i pogledao mjeseci koji su prolazili, shvatio bih da ništa vrijedno pomena nisam uradio. Ustajao sam ujutro. Išao na posao. Živio za petke i subote. Mrzio nedjelje veče i ponedjeljke. A zar je život samo dva dana u sedmici?
Svako jutro nakon ustajanja, pogledao bih se u ogledalo, u dubini duše znajući da danas nije dan kakav želim da imam. Znao sam da moram nešto da promijenim u životu, jer koja je poenta svega, ako nećeš biti srećan? Šta mi znači ta plata i taj posao, ako ja ne živim kako želim da živim? Duboko vjerujem da i ti i ja zaslužujemo da imamo život kakav želimo.
Da ostvarimo naše snove.
Jedino što nam ponekad ponestane hrabrosti da sanjamo visoko, padajući pod uticaj okruženja koje nam često govori onu čuvenu “Ma samo ćuti i radi. Bitno je da ima posla.” Uz dužno poštovanje svih ljudi koji su ovo ikada izgovorili ove riječi, po meni one sadrže sve što ti treba da budeš nesrećan. Sprječavaju te da maštaš i da živiš život. Govori ti da samo zato što je teško, ti ne treba ni da pokušavaš, jer vjerovatno nećeš uspjeti.
Slušaj sada šta ću ti reći.
Upravo to je i bilo ono što je meni nedostajalo duži niz godina. Uvijek se nešto odlaže i čeka. Sljedeća sedmica. Sljedeći mjesec. I tako u nedogled. Ali onoga trenutka kada sam rekao da je dosta, sve se okrenulo na bolje. Počeo sam da provodim sate i sate svog vremena, učeći stvari koje će posao u kancelariji, zamijeniti poslom u kojem je jedino što mi je potrebno laptop, a gdje moja kancelarija može da bude bilo koja destinacija koju poželim. Uvijek sam sanjao o poslu koji će mi omogućiti da putujem i da ne budem vezan za jednu lokaciju.
Htio sam da postanem digitalni nomad!
I znaš šta?
Čini mi se da sam uspio u tome. Uspio sam da putovanja više ne budu samo trošenje para, već da se na njima nešto može i zaraditi. Da, koliko god to ludo i nevjerovatno zvučalo, možeš da živiš od putovanja.
Stoga, ako sada čitaš ovaj tekst i razmišljaš kako je ovo tako moćno, te kako i sam želiš da radiš ovo, ovim tekstom hoću da ti pomognem da to ostvariš. Približiću ti svoj put i podijeliti sa tobom neke stvari za koje smatram da su jako bitne, kako bi uspio u ovome.
Idemo.
Par stvari koje treba da znaš prije nego počnemo
Ono što je vrlo bitno da shvatiš u početku, je da je put svake osobe drugačiji. Ne radi se o tome kako postati digitalni nomad ili frilenser. Pričam uopšteno o stvarima u životu. Da nije tako, neko bi napisao knjigu imena “Kako postati Novak Đoković” te svako ko bi je pročitao osvojio bi Vimbldon više puta, a opet svi znamo da je Nole samo jedan.
Vidi, svako počinje sa različite startne pozicije u životu. Iz druge zemlje. Drugog grada. Različite su nam i finansijske situacije i način odgoja. Imamo različite prijatelje i pohađamo različite škole. Stoga, ono što radi meni, na neki način oblikovano je i prilagođeno načinu života koji je vodim, te ne znači da će raditi kod tebe. Sva ljudska bića su jednostavno drugačija.
Ono što te isto tako moram upozoriti prije nego krenemo je da zaista razmisliš da li je ovaj posao za tebe. Možda zvuči kao zanimanje na koje će se ljudi oko tebe ložiti, a tvoji prijatelji biti oduševljeni time šta radiš, ali posao digitalnog nomada ima svoje prednosti i mane, te definitivno nije za svakoga.
Dobre strane
Sloboda – Finansijska. Vremenska. Kakva god. Kada si digitalni nomad, nema niko ko te ograničava. Ustaješ kada želiš. Radiš koliko želiš i kada želiš. Ako ti se ne radi danas, ne radiš. Odeš na plažu i kupaš se. Ako ti se izlazi do kasno, izađi, uživaj! Nije da moraš na posao sutra.
Mogućnost zarade – Za razliku od standardnih poslova u kojima tvoj učinak često nije mjerilo tvojih primanja, kad radiš kao digitalni nomad, osjećaš se vrednovan za svoj rad. Koliko radiš, toliko zaradiš. Čista račun duga ljubav nekako.
Putuješ svijetom – mislim da ovo nema potrebe objašnjavati.
Loše strane
Neki će možda reći da ovaj posao može biti finansijski neizvjestan, ali ukoliko imaš klijente sa kojim radiš, tvoj posao je siguran na isti način kao onaj koji radiš od 8 do 4. Vremena su se jednostavno promijenila, a to što fizički nisi u kancelariji, ne znači da si manje bitan za tu kompaniju.
Ali postoji jedan problem ovoga posla. Nešto o čemu vjerovatno trenutno i ne razmišljaš previše, ali je važno znati prije nego se upustiš u svu ovu priču. Koliko god sjajno zvučalo živjeti po egzotičnim destinacijama širom naše planete, doći će trenutak kada ćeš vjerovatno željeti stati malo. Osnovati porodicu i živjeti kao i svi drugi, jel opet život bez porodice, baš i nema smisla. Doći će trenutak kad će se tvoji životni prioriteti vjerovatno promijeniti i kada ćeš željeti nešto novo, a na to trebaš biti spreman.
Trend koji primijećujem kod većine digitalnih nomada je da nakon određenog broja godina ovog načina života, odlaze svojim kućama i vraćaju se “običnim životima”. Zapamti jednu stvar, gotovo niko nije digitalni nomad čitav svoj život. Možeš čitav život raditi u banci. U marketinškoj agenciji. Kao advokat ili doktor. Ali malo ko provede čitav život putujući.
Mislim da to nije ni moguće. Previše je iscrpljujuće. Imaj ovo u vidu prije nego svu svoju energiju usmjeriš ka ovome. Doći će dan kada ćeš poželjeti nešto drugo i na to trebaš biti spreman.
Još uvijek nisi odustao?
I dalje si odlučan da radiš ovaj posao? Svaka čast. Drago mi je da ti i ja dijelimo iste snove. Ono što slijedi sada je lista od pet koraka pomoću kojih možeš da ostvariš ovo. Radi se o stvarima koje su meni lično pomogle i pomoću kojih sam uspio da se finansijki osamostalim i napustim klasičan posao koji sam godinama radio.
Korak 1 – Stekni potrebnu vještinu
Bez dileme prva stvar koja ti je potrebna. Potrebno je da izabereš vještinu sa kojom ćeš moći zarađivati novac online. Ovdje nije cilj da učiš sve moguće stvari koje postoje, već da se fokusiraš na jednu ili dvije i u njima budeš dobar. Konkretno, u ovom tekstu fokusiraću se na vještine digitalnog marketinga, putem kojih možeš da radiš ovaj posao.
Za razliku od nekih drugih online poslova, digitalni marketing se uči mnogo brže i lakše. Nisu ti potrebni nikakvi fakulteti, niti godine i godine rada da bi naučio ovaj posao. Hoće li zvučati previše ludo ako kažem da pojedine vještine digitalnog marketinga možeš da naučiš za kraće vrijeme nego položiš vozački ispit?
Gdje učiti digitalni marketing?
Vrijeme u kojem živimo, zlatno je vrijeme edukacije, a gotovo sve što poželiš da naučiš, dostupno je svuda oko tebe. Internet je prepun besplatnih kurseva i sjajnih tekstova, putem kojih možeš zaista dobiti gotovo sve neophodno znanje koje ti je potrebno da bi radio ovaj posao. Sve što želiš i što ti treba je na internetu. Ako imaš volju i želju da učiš, jedino što ti treba je slobodno vrijeme. I sam sam učio ovako. Svakoga dana nakon posla, dolazio kući i čitao blogove drugih marketara.
Dva koja ti najviše preporučujem su Backlinko i Neil Patel. Gotovo sve što znam, naučio sam od njih. Posebno Brian Deana sa stranice Backlinko. Potpisujem da niko ne zna toliko o SEO optimizaciji i rangiranju na Guglu kao ovaj tip. Odlični izvori su i Moz i Social Media Examiner. Otvori bilo koji od njihovih blogova i vidjećeš zaista mnogo korisnog i edukativnog sadržaja, kojeg možeš primijeniti već od danas.
Ali u svemu ovom postoje dva problema.
Prvi je količina.
More i more sadržaja za čije čitanje ti trebaju mjeseci. Samo kod Neil Patela, naći ćeš nekoliko stotina tekstova, podcasta, kao i YouTube videa. Odakle početi onda? Za koju oblast se prije svega odlučiti?
Možda je meni Nikozija najružniji grad u kojem sam ikada bio, a Oslo grad u koji se nikada neću vratiti, ali to su samo moja iskustva. Mnogo ljudi koji odu u Oslu, oduševe se njegovom čistoćom i elegancijom, ali meni jednostavno nije sjeo. Isto tako, ne treba i da vjeruješ u sve stvari i savjete koje pročitaš kada je digitalni marketing u pitanju.
Gore navedeni izvori koje sam ti naveo, pouzdani su iz razloga što se većina njihovih tekstova bazira na sprovedenim istraživanjima i primjerima iz prakse, te su na taj način uvijek potkrepljeni. Ali danas mnogo ljudi piše po netu, a nažalost, ponekada tek nakon nekoliko mjeseci ili godina shvatiš da to što si smatrao provjerenim, potpuno je pogrešno.
Šta je rješenje u svemu ovome?
Suštinski, da bi naučio digitalni marketing, imaš dvije opcije.
Učiti sam preko neta kao što sam ja učio. Možeš koristiti izvore koje sam ti gore naveo, ili neke druge koje želiš. Imaš zaista toliko toga na netu. Natjeraj se da svaki dan izdvojiš sat ili dva svog vremena čitajući o određenoj temi koja te zanima. Testiraj. Probavaj. Ne odustaj dok ne dobiješ prvog klijenta ili ispuniš neki od ciljeva koje si sebi zadao.
Druga opcija je otići na neki od kurseva koji se nude. Glavna benefit ovog načina je ušteda vremena, jer ćeš ono znanje za koje bi ti obično bili potrebni mjeseci da usvojiš, dobiti u roku od svega nekoliko dana ili sedmica. Na kursu ćeš učiti samo ono što ti je potrebno i što zaista radi. Istina je da oni koštaju, ali koliko god to otrcano zvuči, vrijeme je ipak novac zar ne?
Kursevi mogu biti online, a mogu i uživo sa ljudima. Zavisi šta ti želiš. Taj jedan imamo i mi na Mojoj Digitalnoj Akademiji i upravo su u toku prijave za upis na njega. U pitanju je višemjesečni program obuke iz oblasti digitalnog marketinga namijenjen preduzetnicima, frilenserima, blogerima, marketing menadžerima i entuzijastičnim ljudima koji su odlučili da zakorače u dinamični svijet digitalnog marketinga.
Suštinski, ako želiš da putuješ svijetom i da ti kancelarija bude bilo koje mjesto na planeti, ovdje ćeš naučiti kako to da uradiš. Pokazaćemo ti kako steći potrebne vještine, kako pronaći prve klijente i kako živjeti od ovoga i putovati svijetom.
Ono što mogu reći otvorenog srca je da je digitalni marketing promijenio moj život i da zbog njega danas živim na način na koji sam oduvijek sanjao. Da danas živim sve svoje snove, za koje su neki nekada govorili da su nemogući i nerealni. Samo zato što imam vještinu koja mi to omogućava.
Kako uopšte odlučiti koji dio digitalnog marketinga učiti?
Dobro pitanje.
Postoji zaista mnogo oblasti koje možeš učiti. Društvene mreže, Google Ads, SEO, Content Marketing, Email marketing….shvatio si. Svaka od ovih oblasti, materija je za sebe te zahtjeva poznavanje potpuno različitih vještina i posjedovanje potpuno drugačijih kompetencija. Ne znam da li si i ti to primijetio, ali zanati koje ljudi rade danas više nisu samo moleri, stolari i vodoinstalateri. Usudio bih se reći da je svaka od oblasti digitalnog marketinga zanat modernog doba. Dobro plaćen posao koji ti stavlja hljeb na sto. Svaka od ovih oblasti ti je poseban posao za koji te neko plaća.
Na početku teksta sam ovo već spomenuo, ali ponoviću ponovo, jer smatram ovo jako bitnim. Ne pokušavaj da naučiš sve i razvučeš se na sto strana. Digitalni marketing je zaista široka oblast i nemoguće je učiti sve ovo. Ono što ti savjetujem je da isprobaš neke od stvari koje te zanimaju, te se odlučiš za jednu ili dvije u kojima ćeš se dodatno dograđivati i u kojima ćeš biti pro.
Korak 2 – Pronađi kljente
Prije nego ću dati otkaz u posljednjoj firmi u kojoj sam radio, pronašao sam nekoliko klijenata sa kojima i danas sarađujem. Za većinu ovih kompanija radim na održavanju društvenih mreža i optimizaciji njihovih sajtova, a sa povremenim, kao što je recimo Experience, najveća studentska agencija za rad preko ljeta u Americi, radim na povremenim poslovnima, a zajedno smo čak realizovali projekat mog odlaska u Ameriku gdje sam sa studentima proveo dvije pune sedmice u Lejk Plesidu, zaista se uvjerivši koliko je moćan ovaj program.
Ono što sad vjerovatno misliš je kako naći klijenta. Iako bi mi za ovo vjerovatno trebao neki novi tekst, jer opet ne postoji šablon koji ti mogu dati a koji neko može iskopirati, ono što ti ovako drugarski mogu reći, je da firmama sa kojima planiraš raditi ponudiš određenu vrijednost i rješenje njihovih problema. Ljudi ne kupuju bušilicu, oni kupuju rješenje za rupu koju imaju u zidu. Ako uspiješ riješiš određen problem koji neko ima, na pola si puta do uspjeha.
Istraži po internetu sa kim bi sve mogao raditi. Analiziraj kompanije koje već postoje na tržištu i pošalji im ciljanu ponudu koja će im zaista pokazati da je pravljena za njih.
Savjet
Tipske ponude koje se šalju svima i na osnovu kojih potencijalni klijent može da zaključi da on, zajedno sa još drugih 26418 ljudi sada čita istu poruku, vrlo rijetko pale. I ponude su nešto o čemu jako mali broj ljudi priča danas. Kako poslati pravu ponudu? Kako zainteresovati klijenta? Ponekad stečem utisak da svi kriju ove informacije kao zmija noge.
Stoga, na edukaciji koju radimo u sklopu MDA programa, radimo i posebno pisanje ponuda za klijente, istih onih koje su meni lično pomogle da dobijem saradnju sa kompanijama kao što su Qatar Airways, Turksih Airlines, Raiffeisen banka, Triglav osiguranje i mnoge druge.
Možda još jedan savjet koji ti mogu dati je da počneš sa društvenim mrežama, jer je na našem tržištu za njih nekako najlakše naći klijenta. Ako pogledaš realno, gotovo da ne postoji firma kojoj nije potrebno da ima Facebook stranicu ili profil na Instagramu. Bilo da se radi o apotekama, cvjećarama, restoranima, frizerskim salonima, prodavnicama satova, stomatološkim ambulantama, auto školama ili školama jezika, svakome je potrebno prisustvo na društvenim mrežama.
Korak 3 – oslobodi se svojih barijera i strahova
Jedan od najvećih strahova sa kojim se susreću svi oni koji žele da postanu digitalni nomadi je nesigurnost da li će moći zarađivati dovoljno da žive na ovaj način. Naravno, postoje i određene druge stvari koje predstavljaju crv sumnje, koje su i mene lično izjedale, pa ću sada napisati nešto i o njima.
Finansije
Ako se kao i ja baviš poslom digitalnog marketinga, potrebno ti je nekoliko klijenata sa kojim ćeš raditi svaki mjesec, kako bi imao redovan prihod. Opet ponavljam da je vođenje društvenih mreža u neku ruku najstabilniji vid ove vrste prihoda, jer je aktivnost koja se plaća na mjesečnoj bazi, dok su određeni drugi marketinški poslovi, nerijetko povremeno i plaćaju se po projektu.
Idealna kombinacija je da pronađeš par stranih klijenata iz neke razvijene zemlje, a uporedno živiš na nekoj lokaciji u Jugoistočnoj Aziji. Čak i ako radiš sa našim firmama bićeš sasvim ok, jer je život u zemljama kao što su Kambodža, Laos i Filipini, mnogo jeftiniji nego kod nas, pa ako znaš dobro da raspolažeš novcem, trošićeš manje nego kod kuće, a radićeš ono najbitnije. Živjećeš svoj san.
Veze i ljubavi
Tvoja želja da budeš digitalni nomad, sasvim sigurno može uticati na tvoju vezu. Ovo ti pričam iz iskustva kao neko ko je određeno vrijeme bio u ovoj situaciji. Zajebano je ako ćeš iskreno. Nije lako ni tebi ni toj osobi, ali moraš da shvatiš da ne možeš imati oboje. Sve je jednostavno stvar prioriteta u života i toga šta ti smatraš da je bitnije.
Ako si u lijepoj vezi sa osobom koja te istinski cijeni i poštuje razmisli dobro prije nego se odlučiš da odeš. Daljina je vrlo zeznuta stvar, a odlazak na duži vremenski period na novi kontinent, može promijeniti mnogo toga.
Strahovi koje možda imaš
Iako mislim da ovaj posao nije za svakoga, vjerujem da bilo ko, ko zaista odluči da se bavi ovim može da uspije. Ako si me pažljivo čitao, spomenuo sam ti malo ranije da je hrabrost ta koja koči ljude da žive svoje snove i onoga trenutka kada zaista odlučiš da izađeš iz svoje zone komfora u nešto sasvim novo, e tek tad počinješ da učiš i rasteš.
Korak 4 – Izaberi destinaciju i idi!
Ovo je zabavan dio. Sad kad već imaš vještinu sa kojom raspolažeš, novac koji kapa sa strane i kada više ne postoje strahovi koji će te spriječiti, vrijeme je da kupiš tu avio kartu! Mjesto na koje ćeš otputovati, najviše zavisi od onoga šta se tebi dopada, a ono na šta trebaš voditi računa su dvije stvari.
- To mjesto treba/mora da bude jeftino
- Internet mora da bude stabilan
Sve drugo nije toliko bitno. Ako još uvijek nisi odabrao svoju destinaciju, preporučujem ti da posjetiš sajt NomadList.com na kojem se nalazi lista najboljih destinacija na svijetu prema ocijenama drugih digitalnih domada.
Preporuke iz prve ruke.
Korak 5 – Uradi to!
Čitaš ovaj tekst već neko vrijeme pa ne želim više mnogo da te zamaram. Jedino što ti još želim poručiti za kraj je da ne slušaš druge ljude koje ti možda govore da je ovakav posao nemoguć. Da ne možeš to da radiš. Pusti ih neka pričaju, a ti uzmi, uči digitalni marketing i uživaj.
Ako imaš bilo kakvo dodatno pitanje ili te zanima nešto na šta nisi našao odgovor u ovom tekstu, ostavi mi komentar na tekst. Rado ću ti pomoći da i ti počneš da radiš ovo šta ja radim . Pa ko zna, možda uskoro zajedno zapucamo na neku daleku destinaciju. Zar to ne bi bilo sjajno?
Ukoliko voliš videa, zaprati moj YouTube kanal na kojem svake sedmice donosim novi video.
(riopricesaputovanja.com)