Ulazak Bosne i Hercegovine u Evropsku uniju omogućio bi saradnju sa univerzitetima iz cijelog svijeta kroz Erasmus+ program, što sada nije moguće.
Kandidatski status za članstvo Bosne i Hercegovine u Evropskoj uniji još je samo jedan od izazova za bosanskohercegovačke političare. Svjesni da to znači napredak zemlje, pred njima je težak zadatak: transformacija pravnog, političkog i ekonomskog sistema i poboljšavanje života građana u Bosni i Hercegovini. A stub jedne države jeste obrazovanje.
Obrazovni sistem u Bosni i Hercegovini pruža široko znanje, posebno kada je u pitanju visoko obrazovanje, dok je izvan ove regije podučavanje usmjerenije na uže specijalnosti svake akademske oblasti, ističe prvi čovjek Univerziteta u Sarajevu, Rifat Škrijelj. Tehnike podučavanja se razlikuju u onoj mjeri u kojoj su univerziteti opremljeniji istraživačkim i edukativnim resursima. A glavni cilj najstarijeg Univerziteta u Bosni i Hercegovini je da obrazovanjem razvija i druge kompetencije i vrijednosti kod studenata koje će im omogućiti da u budućnosti budu aktivni građani i nositelji promjena u društvu.
Trenutno je Univerzitet u Sarajevu usmjeren na saradnju sa univerzitetima u Evropskoj uniji. Ulazak Bosne i Hercegovine u Evropsku uniju omogućio bi Univerzitetu u Sarajevu saradnju sa univerzitetima iz cijelog svijeta kroz Erasmus+ program, što sada, kako kaže rektor Škrijelj, nije moguće.
„Na taj način otvorile bi se mogućnosti za povećanje broja bilateralnih ugovora, povećanje broja mobilnosti za naše studente koji bi osim u Evropskoj uniji dio studija mogli provesti i izvan Evropske unije. U konačnici, otvorile bi se mogućnosti za sveukupno bolju akademsku saradnju“, pojašnjava Škrijelj.
Univerzitet u Sarajevu trenutno ima saradnju sa više od 200 visokoobrazovnih institucija širom Evrope sa kojima uspješno implementira razmjenu studenata, nastavnog i nenastavnog osoblja.
„Naučno-istraživačka djelatnost, zajedno s visokim obrazovanjem, jedan je od osnovnih nositelja ekonomskog i društvenog razvoja Bosne i Hercegovine. Istovremeno, nauka, istraživanje i tehnološki razvoj su prioriteti politika i aktivnosti Evropske unije. Ulaskom Bosne i Hercegovine u Evropsku uniju bio ostvaren značajan napredak visokoobrazovnih institucija u njihovim visokokvalitetnim istraživačkim i tehnološko razvojnim djelatnostima i aktivnostima“, ističe Škrijelj.
Studenti prepoznati u svijetu
Iako je geografski mala država, studenti iz Bosne i Hercegovine u svijetu su prepoznati kao stručnjaci iz svojih oblasti.
„Uspjeh ovisi o mnogim faktorima, a obrazovanje i geografska pripadnost su samo neki od njih. Rekao bih da su naši studenti izvrsni, lako se uklope u nove sredine, te nastavljaju da postižu rezultate u oblastima kojima se bave, pri čemu im obrazovanje stečeno na Univerzitetu u Sarajevu pruža i određene prednosti zbog široke pokrivenosti oblasti koju su izučavali. Naši alumni i alumne, ali i naši studenti, najbolji su ambasadori Univerziteta u Sarajevu, ali i Bosne i Hercegovine. Činjenica da nižu uspjehe na najprestižnijim evropskim i svjetskim univerzitetima i institucijama (CERN, MIT, University College London, ETH Cirih, Trinity College Dublin itd.) govori o kvalitetu studija na Univerzitetu u Sarajevu“, kaže Škrijelj.
Iako država nije na papiru članica Evropske unije, nalazi se u srcu Evrope. Povezanost studenata sa svijetom omogućava Erasmus program koji finansira Evropska unija. A nastao je kao pilot projekat 1980-ih godina. Nekada je ovaj program nudio mogućnost razmjene studentima samo iz nekoliko zemalja tadašnje Evropske ekonomske zajednice, a 10 godina kasnije dao je mogućnost i nastavnom osoblju da provedu određeni period na inostranoj partnerskoj instituciji uz odgovarajuću finansijsku podršku. Danas, Erasmus se implementira širom svijeta i nudi mogućnost usavršavanja studenata i osoblja na visokoobrazovanim institucijama u okviru međunarodne mobilnosti: obavljanja prakse, projekata, organiziranja događaja.
„Studenti imaju mogućnost da na svojim matičnim univerzitetima informišu o partnerskim institucijama sa kojima je sklopljen Erasmus sporazum, te da se prijave na otvorene konkurse za mobilnost, u svrhu praćenja nastave i polaganja ispita, u svrhu istraživanja (najčešće za završni rad) te u svrhu obavljanja prakse iz njihove oblasti. Sav uspjeh se prikazuje kroz određene dokumente (prijepis ocjena, izvještaji) koji se, nakon povratka na matični univerzitet, predaju u proces priznavanja i unosa podataka u završne dokumente (dodatak diplomi) koji svjedoči o međunarodnom iskustvu studenta“, priča Adnan Rahimić, viši stručni i Erasmus saradnik za međunarodnu saradnju Univerziteta u Sarajevu.
Mobilnost prati i finansijska podrška čiji iznos zavisi od zemlje u koju studenti žele otići a koji je dovoljan za život odabranoj zemlji tokom boravka i studija.
„Studenti dobijaju mogućnost da se upoznaju sa ostalim studentima iz cijelog svijeta, učestvuju u različitim aktivnostima, izletima i druženjima kroz koje upoznaju univerzitet, grad, pa i zemlju, putuju širom Evrope zahvaljujući šengenu i koristeći jeftine opcije prijevoznika, nauče samostalno organizirati život, finansije, kuhati, kao i pored usavršavanja engleskog jezika, najčešće nauče i jezik zemlje u kojoj se nalaze. Studenti se zaista sa mobilnost vrate bogatiji za mnoga iskustva, bogatiji znanjem i sigurno motivirani za nove sliče avanture“, kazao je Rahimić.
Životno dragocjena iskustva
Već drugi put na razmjeni studenata je i Amela Mahović, studentica sa Fakulteta političkih nauka Univerziteta u Sarajevu. Amelin odabir bila je Njemačka i prvi univerzitet u Marburgu. Trenutno boravi na univerzitetu u Paderbornu. Iskustva koje nosi, za ovu studenticu su životno dragocjena.
„Osim obrazovanja i sticanja novih prijatelja i iskustva, studenti se osamostaljuju. Počinju sami da se sami brinu o sebi, u neku ruku i odrastaju. Upoznaju se ljudi iz čitavog svijeta, upoznaju se nove kulture. Pokušava se uskladiti život sa drugim ljudima, balansirati, pronalazi čovjek sebe, vidi kakve prilike imaju drugi studenti“, priča Amela Mahović.
Kao studentica master studija, svoje studiranje u zemlji Evropske unije uporedila je sa studiranjem u Bosni i Hercegovini. Ističe da je najveći nedostatak što fakulteti nemaju određene smjerove i predmete na engleskom jeziku što onemogućava studentima iz inostranstva dolazak na univerzitete u Bosni i Hercegovini. Semestralna karta, koja omogućava putovanje kroz zemlju, kao i menza gdje studenti mogu jesti po povoljnijim cijenama samo su neki od nedostataka. Amela se nada ulasku matične države u Evropsku uniju kako bi iskustvo koje je ona stekla, steknu i drugi studenti.
„Čitav sistem obrazovanja bi se promijenio. Bio bi veći izbor predmeta na fakultetima. Konkretno, na Fakultetu političkih nauka imamo predmete koji su nam dati, mi nemamo pravo birati predmete. Tako je i na drugim fakultetima. Ali na stranim univerzitetima imate šansu birati među 100 predmeta, pa u čemu se snalazite. Nekako je sve to suženo, nemaju studenti mogućnosti da izaberu predmete koji se njima sviđaju, koje njih ispunjavaju već je sve svedeno na ustaljene predmete koji su godinama isti i rijetko se koji mijenja“, zapaža Amela.
U okviru programa Erasmus+ Evropska unija osigurava financijska sredstva, alate i resurse za pojedince, organizacije i reformu politike u područjima kao što su: studiranje, osposobljavanje i razvoj studenata, pripravnika i obrazovnih stručnjaka u inozemstvu, prilike u inozemstvu za mlade i osobe koje rade s mladima, prilike za organizacije da stvore partnerstva za inovacije u području obrazovanja, osposobljavanja i mladih, razmjena znanja i reforma politike radi potpore rastu, zapošljavanju, jednakosti i socijalnoj uključenosti u Evropi što je stub države za njen razvoj i život građana posebno mladih ljudi.
Preuzeto sa: BUKA Magazin
“Ova objava je nastala u okviru Bosnia and Herzegovina Resilience Initiative(BHRI) projektom, koji sprovodi Međunarodna organizacija za migracije (IOM), uz finansijsku podršku Austrijske razvojne saradnje.“