Nezavisna regionalna kulturna organizacija Hartefakt, sa sedištem u Beogradu, raspisuje dvanaesti KONKURS za najbolji savremeni angažovani celovečernji dramski tekst na srpskom, hrvatskom, bosanskom, slovenačkom, makedonskom ili crnogorskom jeziku.
Pravo učešća na konkursu imaju autori i autorke sa prebivalištem na teritoriji Hrvatske, Bosne i Hercegovine, Crne Gore, Slovenije, Severne Makedonije i Srbije.
Žiri u sastavu: Dubravka Vrgoč, Molina Udovički Fotez i Biljana Srbljanović doneće odluku o pobedničkom tekstu i sačiniti uži izbor od pet najuspešnijih tekstova.
Osvajanje prvog mesta na konkursu podrazumeva dodelu novčane nagrade u iznosu od 600.000 RSD, a u nagradu je uključen i otkup autorskih prava za premijerno izvođenje pobedničkog komada u produkciji Hartefakta u jednom od regionalnih pozorišta. Hartefakt će učestvovati u promociji najuspešnijih dramskih tekstova sa konkursa.
Od 2009. godine Hartefakt je posvećen stvaranju i jačanju kritičke svesti u želji da kroz kreativnu i umetničku formu aktivno učestvuje u stvaranju inkluzivnog i otvorenog društva. Nastao iz želje da novim autorima/autorkama stvori prostor u kome mogu da rade i delaju, konkurs za savremeni angažovani dramski tekst podstiče dijalog o važnim društvenim temama koje se tiču ljudskih prava, slobode govora, kolektivnog sećanja i odgovornosti.
Konkurs je otvoren do: 15. oktobra 2023. godine.
Rok za donošenje odluke žirija: decembar 2023. godine.
OSNOVNI KRITERIJUMI
Osnovni kriterijumi prilikom odlučivanja žirija će biti umetnička vrednost i društvena angažovanost.
Kao potencijalni kandidati za nagradu, razmatraće se tekstovi koji nude dublje razumevanje sveta u kome živimo, šire ideju humanosti, otpora nasilju, netrpeljivosti i diskriminaciji po bilo kom osnovu. Kao posebne odlike teksta, žiri će ceniti originalnost, savremenu formu i hrabrost mladih autora_ki da se u dramskoj formi suoče s nekim od mnogobrojnih problema našeg društva.
Pravo učešća na konkursu imaju samo originalni, do sada neobjavljivani i neizvođeni radovi.
Neki od pobedničkih tekstova prethodnih konkursa su sada već poznate drame: „Radnici umiru pevajući“ Olge Dimitrijević, „Prst“ Doruntine Bashe, „Šta je ona kriva nije ništa ona kriva“ Vesne Perić, „Probudi me kada završim“ Mirze Skenderagića, „Ovaj će biti drugačiji” Staše Bajac, „Muškatle mogu preživeti sve” Ive Brdar, „Poslednji afterparti” Dina Pešuta, „Bordel Eden” Benjamina Bajramovića, „Prozor” Katarine Nikolić, „Otkup mlijeka“ Davora Špišića…
PRIJAVLJIVANJE
Prijavljivanje na konkurs vrši se elektronskim putem. Nepotpisana verzija teksta u jednom primerku sa šifrom drame u .pdf formatu podnosi se na ovom linku. Zarad obezbeđivanja anonimnosti konkursa pdf dokument ne sme da sadrži nikakav kontakt ili ime autora, niti bilo šta što bi moglo da otkrije identitet, samo naziv drame i šifru.
Odvojeno je potrebno popuniti i formular na ovom linku koji sadrži sledeće informacije:
ime i prezime autora/ke, naziv drame, šifra drame i e-mail.
SASTAV ŽIRIJA
Članovi žirija Hartefaktovog konkursa su istaknuti regionalni stručnjaci_kinje iz oblasti kulture:
Dubravka Vrgoč je dramaturškinja, dugogodišnja direktorka Zagrebačkog kazališta mladih i Hrvatskog narodnog kazališta, osnivačica Festivala svjetskog kazališta. Diplomirala je dramaturgiju na Akademiji dramske umjetnosti i magistrirala na Odseku za komparativnu književnost Filozofskog fakulteta u Zagrebu. Radila je kao pozorišna kritičarka i urednica kulture. Bila je Fullbright stipendistkinja. Osnivačica je i umetnička direktorka Festivala svjetskog kazališta od 2003. godine. Od 2004. do 2014. godine bila je direktorka Zagrebačkog kazališta mladih, kao i upravnica Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu od 2014. do 2022. godine. Dobitnica je Nagrade grada Zagreba za izvanredno međunarodno predstavljanje hrvatskog pozorišta i odlikovanje Reda Danice hrvatske s likom Marka Marulića za zasluge u kulturi i njezino promicanje u Republici Hrvatskoj i širom sveta. Dobitnica je i odlikovanja Reda zvezda Italije, koje Republika Italija dodeljuje za izvanredan doprinos promicanju prijateljstva i saradnje. Članica je upravnog odbora Evropske pozorišne konvencije i Opere Evrope.
Molina Udovički Fotez je dramaturškinja i direktorka Drame Narodnog pozorišta u Beogradu. Diplomirala je 1985. godine na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu, odsek dramaturgija. Iste godine zaposlila se kao dramaturškinja u Redakciji dramskog programa Televizije Novi Sad gde tokom tog perioda potpisuje četrdesetak TV drama, TV filmova i serija realizovanih u Dramskom programu. Kao predstavnica JRT-a, 1989. godine članica je međunarodnog žirija za TV filmove i drame Prixfutura u Berlinu. Godine 1990. je najmlađa učesnica na konferenciji dramskih eksperata u Antverpenu. Od 2002. godine radi kao dramaturškinja Narodnog pozorišta u Beogradu. Na predstavama radi sa nizom značajnih pozorišnih reditelja kao što su: Jirži Mencl, Vida Ognjenović, Jagoš Marković, Ivana Vujić… Od 2003. do 2011. godine, uz posao dramaturškinje, radi i kao pomoćnica direktora Drame Narodnog pozorišta. Od juna 2011. do februara 2013 godine je direktorka Drame nacionalnog teatra. U tom periodu, Drama je prvi put u istoriji srpskog teatra imala premijeru na daskama čuvenog Glob teatra u Londonu. Od 1. novembra 2019. godine, obavlja funkciju direktorke Drame Narodnog pozorišta.
Biljana Srbljanović je dramska autorka i dramaturškinja, redovna profesorka Univerziteta umetnosti u Beogradu, šefica Katedre za dramaturgiju na Fakultetu dramskih umetnosti, Fullbright alumnistkinja. Autorka je preko 10 drama i više stotina novinskih i stručnih tekstova u zemlji i inostranstvu. Objavljivala je za: Le Mond, La Repubblicu, New York Times, Der Spiegel, Die Standard, Vreme, Peščanik… Njene drame su prevedene na oko 25 jezika, a igrane u preko 100 pozorišta širom sveta. Za dramsko stvaralaštvo osvojila je šest Sterijinih nagrada, kao i nagrade Joakim Vujić, Slobodan Selenić, Ernst Toller, dva puta Nagradu grada Beograda i nagradu Premio Europa – Nova pozorišna realnost. Bila je prva kuma beogradskog Prajda i dugogodišnja je aktivistkinja za prava LGBTI+ osoba, kao i za prava i zaštitu žena, posebno studentkinja. Dobitnica je francuskog ordena iz Reda umetnosti i književnosti osnovanog 1957. godine, a u rangu Viteškinje (Chevalier des Arts et des Lettres).
Tokom trajanja konkursa i do donošenja odluke Hartefakt neće davati informacije o radu žirija ili bilo kom pojedinačnom tekstu i njegovom plasmanu. Mole se autori_ke da poštuju ovo i ostala pravila konkursa. Dvanaesti po redu konkurs za savremenu dramu Hartefakt organizuje uz podršku Ministarstva kulture i informisanja Republike Srbije.
Za sva dodatna pitanja u vezi konkursa možete nas kontaktirati na mejl adresu prijava@heartefact.org s naznakom “Konkurs”.
ŽIRI
„Ova objava je nastala u okviru Bosnia and Herzegovina Resilience Initiative (BHRI) projektom, koji sprovodi Međunarodna organizacija za migracije (IOM), uz finansijsku podršku Austrijske razvojne saradnje.“