Jučer smo saznali da nam je svaki drugi učenik iz BiH funkcionalno nepismen. Magazin Buka je pisao i da je BiH u poređenju sa referentnim zemljama, državama regiona i Austrijom najlošije plasirana.
O rezultatima PISA testiranja oglasio se je i Vedran Zubić, inženjer geodezije i profesor geografije koji predaje u Gimnaziji Dobrinja u Sarajevu. On je postavio 50 pitanja, koja su u direktnoj vezi sa rezultatima istraživanja.
Njegovu objavu prenosimo u cjelosti:
“Nekoliko televizija i portala me danas pitalo o rezultatima “kvalitete obrazovanja”.
Kao profesor kojeg plaćaju poreski obveznici dužan sam davati izjave i o ovome. Mada je možda “kriva adresa”. Ali…
Pa zar ste očekivali bolje rezultate? Zar ste stvarno mislili da u društvu koje obrazovanje doživljava kao “trošak i stavku budžeta” može biti bolje? A zašto se ne pitate koliko nam je ulaganje u znanost?
Ali da ne ostanem “dužan”, iako možda nisam mjerodavan te je upitan značaj mojih stavova koje ću iznijeti u upitnoj formi.
1. Da li je ikada podnesen izvještaj o uvođenju devetogodisnjeg obrazovanja?
2. Da li su poznati rezultati razvoja znanosti u uvođenju “usmjerene gimnazije“?
3. Da li je “Bolonja” donijela napredak u znanju ili u broju diploma?
4. Koja je sprega ekonomije i obrazovanja?
5. Da li su i gdje inovativni profesori sjedili u komisijama za reforme obrazovanja? Mene npr. nikada nisu zvali, a prije par dana pročitah raznih imena tamo.
6. Da li su nastavni planovi i programi mjerodavni?
7. Da li je “izbacivanje” znanosti iz škola doprinijelo napretku?
8. Kako mislite praviti inženjere samo sa laptopom u rukama bez baznih znanosti i znanja o prostoru?
9. Kada ste pitali ljude iz prakse šta treba uraditi i gdje je to bilo?
10. Da li smatrate da današnji “stručni aktivi” zaista doprinose napredovanju nastavnika?
11. Koji su rezultati evaluacije i kako to doprinosi kognitivnom razvoju?
12. Kolika su ulaganja u “znanstvene studije”?
13. Čemu služe fakulteti ako ćemo za sve “uvoziti” i plaćati stručnjake?
14. Koliko i od kojih grana privrede najviše zarađuje KS?
15. Kada ste djeci omogućili razmjenu učenika?
16. Kada je neka firma bila u školama da traži “talente”?
17. Koliko ste kaznili “kupljenih diploma”?
18. Kako određujete standarde i normativa?
19. Da li je sjedenje učenika sa drugim “inkluzija”?
20. Koje stručne službe određuju mogućnost i komparaciju kognicije sa psihosomatskim razvojem djeteta?
21. Kako u sportu djeca imaju dus tabane i ne znaju trčati, a moraju raditi sklekove?
22. Kako u ekonomskoj geografiji znaju broj ovaca Australije, a ne znaju poreski sustav, carine i kredite?
23. Kako iz fizike uče inerciju, a ne znaju se čuvati u trolejbusu?
24. Kako iz biologije uče enzime, a piju “teget plave” sokove?
25. Kako iz kemije uče fruktozu i CO2, a ne znaju šta jedu i u sebe unose?
26. Zašto se ne uče geoekologija, meteorologija, seizmologija, tektonika u npr. Građevinskoj, Medicinskoj, Poljoprivrednoj itd. školama?
27. Kada su se uveli tableti u prvi razred? Znate li kako reaguje motorika djeteta? Kako se razvija psiho-motorika? Kako je ovo moguće?
28. Kako je moguće da se iz matematike uči sferna trigonometrija, a ne zna se procentni račun?
29. Kada ste mislili uvesti multidiscipline u nastavu?
30. Da li znate čemu služi “online” i “distance learning” u Australiji i Kanadi?
31. Da li znate čemu služi “proljetni raspust”?
32. Kada mislite uvesti “dualnost” (ovdje ne mislim na frizere isl.)?
33. Koji sektor privrede mislite razvijati?
34. Zašto školujete kadar za druga tržišta?
35. Kada mislite zadati ciljeve i početi razmišljati u određenim pravcima kratko, srednje i dugoročnog plana?
36. Kada ćete pitati neke zbog čega su radili “reforme”?
37. Da li znate da su djeca živa bića?
38. Kada mislite prestati sa praksom “pokusni kunići” u kojem su to djeca i moje kolege?
39. Da li znate koliko vrijedi “dobar profa”?
40. Da li znate da “proizvodnja” znanja nije manufaktura?
41. Kako mjerite kvantitet primljenog znanja?
42. Šta vam danas znače vladanja i ocjene?
43. Koliko ste “uložili” u znanje profesora?
44. Koliko procentualno profesora zna npr. engleski jezik?
45. Zašto se mentorima i savjetnicima ne smanjuje norma, a uvode se novi ljudi u posao kojima će ovi zaista biti mentori i savjetnici?
46. Zašto mislite da je ušteda neplaćanje dopunskih i dodatnih sati?
47. Kakvo je obrazovanje u kojem ima više zadaće i plaćanja instrukcija nego lekcija?
48. Kada ste mislili razgovarati o povećanom broju izostanaka?
49. Gdje su vam ankete djece i poreskih obveznika?
50. Zašto već tri desetljeća doživljavate školu kao “nužno zlo”?
Mogao bih ovako do sutra! I da ne bude zabune postoje ljudi koji imaju planove. I rješenja!
I nemojte da nam “meteorolog govori da pada kiša”! Znali smo ovo i bez ovih rezultata…
Djeluju teški odgovori na ova pitanja.
Uvijek zavisi od onoga koji na njih odgovara!
Obrazovanje možda djeluje skupo. Ali sačekajte “cijenu” kada vam “ovladaju” neznalice!
Stojim na raspolaganju…”
Vedran Zubić