Učenje i anksioznost kod studenata

Učenje može djelovati kao nemoguća misija osobama koje se suočavaju sa povišenom anksioznošću i/ili depresivnošću. U ovom tekstu se nećemo fokusirati na situacionu, ispitnu anksioznost za koju je okidač predstojeća provera znanja ili ispitni rok (detaljnije o ispitnoj anksioznosti pročitajte ovdje ) već na to kako anksioznost i depresivnost koje se javljaju i u drugim segmentima života utiču na učenje, koncentraciju i motivaciju za postignućem.

Kako je stanje povišene anksioznosti povezano sa učenjem, koncentracijom, motivacijom?

  • U povišenoj anksioznosti, kao opasne interpretiramo situacije koje ne predstavljaju realnu pretnju. Tijelo je u stalnom ,,bori se ili bježi’’ stanju, pripremljeno da se suoči sa opasnostima. Nivo adrenalina u krvi je povišen, simpatički nervni sistem je pojačano aktivan. Posljedično, dolazi do ubrzanog rada srca, napetosti mišića, ubrzanog disanja, znojenja. Fokusiranje na tjelesne senzacije, odnosno unutrašnji fokus, dovodi do osećaja depersonalizacije. Kada prođe taj nalet adrenalina, mogu se javiti umor, iscrpljenost i malaksalost.
  • Jasno je da ovakvo stanje nije u pozitivnoj korelaciji sa učenjem i mogućnošću koncentracije na gradivo. Kapacitet mozga za usvajanje, obradu i skladištenje informacija u dugoročnu memoriju značajno je smanjen. Osoba u tim trenucima može formirati uvjerenje da je odabrala pogrešan fakultet, da nikad neće moći da savlada određeni predmet, da i ne treba da studira i da je glupa.
  • Iz toga se razvija i otpor prema učenju, i osoba ulazi u prokrastinaciju. Kako se gradivo sve više gomila, učvršćuju se prethodno navedena uverenja. Ulazi se u začarani krug – anksioznost, nezadovoljstvo, razočaranost u sebe i ljutnja na sebe postaju sve intenzivniji, a motivacija za učenje sve slabija. Javljaju se i osećaj krivice, manjak samopouzdanja, pa često i povlačenje iz aktivnosti u kojima se ranije učestvovalo. To daje još više prostora negativnoj ruminaciji i otvara vrata depresivnosti.

 

Kako izaći iz začaranog kruga?

1. Planiranje aktivnosti

Budući da anksioznost i depresivnost dovode do dezorganizacije i zaboravnosti, jedan od načina na koji je to moguće prevazići jeste zapisati hronološki koje obaveze predstoje u narednom periodu – datume odbrane seminarskih radova, obaveznih vežbi, kolokvijuma, ispita. Veoma je korisno pisati i plan aktivnosti za svaki dan – konkretno iz sata u sat šta se radi, kada su pauze, kada slobodne aktivnosti.

 

2. Redovno učenje

Kada nam nedostaju unutrašnja i/ili spoljašnja motivacija, učenje je značajno otežano. Međutim, ako se svakog dana uradi neki dio od predviđenih obaveza, to će samo po sebi sniziti nivo stresa i izazvati ličnu satisfakciju.

 

3. Podjela gradiva na manje cjeline

Cilj ove tehnike je da se izbjegne preplavljenost anksioznošću kada se osoba suoči sa veoma obimnim gradivom. Umjesto: ,,Ovo je nemoguće savladati, bolje da odmah odustanem’’ treba reći sebi: ,,Mogu da podelim gradivo na manje delove, i da dam sve od sebe da ga što bolje savladam’’. U tome pomažu i pisanje prepričanog gradiva, podvlačenje različitim bojama, crtanje šema.

 

4. Mijenjanje navika koje intenziviraju anksioznost

Ovo se naročito odnosi na osnovne životne potrebe – redovan san i zdravu ishranu. Ukoliko se učenje odlaže za noć, osoba mijenja prirodan ritam svog organizma, što samo po sebi izaziva odbrambenu reakciju, odnosno anksioznost. Neispavanost će pojačati iscrpljenost, bezvoljnost, razdražljivost i osećaj depersonalizacije. Stoga je bolja opcija potruditi se da se sve obaveze završe ako ne prije onda do ponoći, i imati 7-8 sati kvalitetnog sna. Brza hrana će takođe doprinijeti osjećaju tromosti i umora jer izaziva nagle skokove i padove šećera u krvi. Kako da prevaziđete ove i druge navike koje podržavaju anksioznost pročitajte ovdje.

 

5. Vrijeme za “punjenje baterija”

Ukoliko dan za danom protiče u bezuspješnim pokušajima da se uči i u ljutnji na sebe jer to nikako ne polazi za rukom, anksioznost će rasti, a šansa da se koncentracija zaista i postigne će opadati. Tada je dobro napraviti distrakciju – dati sebi vremena za neku aktivnost koja će probuditi zadovoljstvo. Budite svjesni toga da bi trebalo naći vremena za aktivnosti u kojima uživate (druženje, šetnja, fizička aktivnost, gledanje filma, serije, slušanje muzike…) i da će one pozitivno uticati na sveukupno raspoloženje, buđenje volje i motivacije. Također, možete da testirate kako na Vas djeluju tehnike relaksacije (abdominalno disanjeprogresivna mišićna relaksacijajoga, meditacija).

 

7. Stručna pomoć

Ako se stanje povišene anksioznosti, bezvoljnosti i demotivacije održava duže vreme i sve češće preispitujete svoje sposobnosti, izbor fakulteta, gubite samopouzdanje, a Vaše raspoloženje je dominantno negativno, najbolje bi bilo da se obratite stručnom licu i počnete da radite na modifikovanju svojih disfunkcionalnih uvjerenja.

Mr Andjela Zlatković, specijalni pedagog i KBT savetnik

 

 

www.vaspsiholog.com

 

Sadržaj o prilikama za mlade na stranici www.catbih.ba se prenosi u saradnji sa Bosnia and Herzegovina Resilience Initiative (BHRI) projektom, koji sprovodi Međunarodna organizacija za migracije (IOM), uz finansijsku podršku Austrijske razvojne saradnje.

Posljednji postovi